Het schrijflab

Creatief schrijven met 4-havo en 4-vwo

Anouk ten Peze 
Het Schoter Haarlem / Universiteit van Amsterdam
Ik vind het vooral leuk dat je vrij mocht schrijven, dus ook op een poëtische manier.

Voor mijn promotieonderzoek naar het effect van creatief schrijven in het voortgezet onderwijs hebben we met docenten Nederlands van twee verschillende scholen in het schooljaar 2016-2017 een lessenserie creatief schrijven ontwikkeld voor 4-havo/vwo: Het Schrijflab. We voerden deze lessenserie uit in zeven verschillende 4-havo/vwo-klassen. We leerden leerlingen korte creatieve verhalen te schrijven en verhalen en verhaalfragmenten te herschrijven tot een creatievere versie. We hielpen leerlingen om originele ideeën te genereren, doordat er een steeds terugkerende divergerende denkfase door de lessenserie heenloopt.

In de workshop leg ik uit voor welke leeractiviteiten en schrijfopdrachten we hebben gekozen en wat de leerlingen ervan vonden. Je ervaart ook zelf hoe het is om creatief te schrijven en je werk te delen met anderen. Samen doen we de startopdracht waarbij ik met de hele klas heb gekeken welk groepje de meeste originele ideeën kon bedenken; je schrijft ook een kort verhaalfragment. Natuurlijk lezen we teksten van leerlingen. We bespreken welke cruciale elementen uit de lessenserie bijdragen aan het schrijven van goede creatieve teksten. Tot slot ga ik in op een vaak geuite bedenking, ‘Hoe kun je creatief schrijven nou beoordelen?’. Ik laat zien hoe wij de beoordeling hebben aangepakt en welke mogelijkheden er zijn.

Terug naar O&I