Lees- en schrijfvaardigheid tegelijk: de synthesetekst

Liselore van Ockenburg

Stedelijk Gymnasium ’s-Hertogenbosch / Universiteit van Amsterdam

We leven in een tijd waarin informatiebronnen altijd en overal beschikbaar zijn. Maar er op een constructieve manier gebruik van maken, dat gaat niet vanzelf. Daar zijn vaardigheden voor nodig, bijvoorbeeld kunnen afwegen, integreren en verbinden. Deze vaardigheden kunnen leerlingen oefenen door syntheseteksten te schrijven. 

Syntheseteksten zijn teksten op basis van bronnen. Leerlingen leren de informatie uit de verschillende bronnen af te wegen, op logische wijze met elkaar in verband te brengen en te verwerken in een eigen, nieuwe tekst, die de informatie uit de bronnen vervangt.

Sinds 2016 onderzoek ik (dankzij een NWO-promotiebeurs voor leraren) hoe we leerlingen dit soort teksten beter kunnen leren schrijven. Dit schooljaar hebben we een lessenserie syntheseteksten ontwikkeld op basis van bewezen effectieve leeractiviteiten, en getest. 

In de workshop voer je eerst een activiteit uit waardoor je je een beter beeld kunt vormen van de synthesetaak. Daarna maak je kennis met de belangrijkste leeractiviteiten uit de lessenserie. Ook zal ik vertellen waarom we ervoor hebben gekozen leerlingen de keuze te geven op welke manier zij de synthesetaak willen aanpakken. Afhankelijk van jullie interesse, kunnen daarna de volgende onderwerpen aan bod komen:

  • hoe kun je deze leeractiviteiten in je lessen inpassen, 
  • bespreken van enkele leerlingteksten,
  • beoordelen van syntheseteksten.

Terug naar O&I