Meer leesplezier door creatief schrijven

 

Annemarie van den Brink – Tools voor taal

‘Ik wist niet dat ik dit kon!’ (leerling Farel College, Amersfoort)


Leerlingen gemotiveerd fictie of poëzie laten lezen is vaak een hele opgave. Maar wanneer je de insteek van creatief schrijven kiest, zie je dat zowel het schrijfplezier als het leesplezier toenemen. 
Als schrijver van kinder- en jeugdboeken, Schoolschrijver en schrijfdocent geef ik regelmatig les op scholen. Door leerlingen creatieve schrijfopdrachten te geven, ervaren ze zelf hoe leuk het is om je fantasie te gebruiken en op papier te zetten. Want als je zelf ervaart hoe je in een ander perspectief kruipt, puzzelt en schuift met zinnen of spanning en verbazing opbouwt, dan zijn het begrip en de waardering voor fictie en poëzie veel groter. Bovendien verbreedt creatief schrijven de leeshorizon van leerlingen en geeft creatief schrijven zelfvertrouwen. 

In deze workshop ga je vooral praktisch aan de slag en probeer je zelf een aantal opdrachten uit. Maak kennis met streeppoëzie en schuifgedicht, pitch je zeswoordenverhaal of schrijf een observatie vanuit een Billie-kast. Ook kijken we hoe je de leerlingen ‘lef door lof’ geeft en ze aan het schrijven zet. Kortom, stimuleer je creatieve denkvermogen en ontdek dat leesmotivatie veel te maken heeft met taal- en schrijfplezier.