Met hen kun je lezen en schrijven

Anna van Strien (HvA, Hageveld College)

‘Hoe krijg ik dit allemaal in een goed verhaal? Respect voor schrijvers, mevrouw.’ (leerling 4 VWO)

Door zelf verhalen, poëzie en scenario’s te schrijven, nemen leerlingen een kijkje onder de motorkap van de literatuur: hoe maken schrijvers een verhaal? Leerlingen zijn vaak aangenaam verrast als we naast korte verhalen en toneelstukken ook korte (teken)films, scenes uit Netflix-series en fragmenten uit games gebruiken om te bestuderen hoe je een verhaal maakt.  Fictie blijkt ineens overal! 

Zelf schrijven is een uitstekend middel om het literatuurcurriculum te verstevigen. Hoe pakken we dat als docenten op een (schrijf)didactisch verantwoorde wijze aan?  Hoe zetten we een leerlijn op? Hoe beoordelen we creatief schrijfwerk met het oog op de leerdoelen van het domein literatuur? 
In deze workshop schrijf je zelf een kort verhaalfragment én ondervind je hoe je dat fragment formatief kan beoordelen. Op naar een schoolexamen creatief schrijven?

Terug naar I&S