Poëzie en (vmbo-)leerlingen

Schrijven, schrappen, opnieuw schrijven, net zo lang totdat ik klaar was.

Door: Didy Pijpker, Rutger Koplandschool

Deze uitspraak deed Dennis, leerling klas 3 vmbo, toen hem gevraagd werd naar zijn geheim om een winnend gedicht te schrijven. 

Poëzie en vmbo-leerlingen is een bijzonder duo, want deze leerlingen hebben vaak een hekel aan Nederlands. Maar als ze ervaren dat het bij poëzie om andere zaken gaat dan om grammatica en spelling kan hun afkeer verminderen. 

Nee, niet alle leerlingen zijn zo gemotiveerd als Dennis. Deze minder enthousiaste leerlingen probeer ik als docent over de ‘hier-heb-ik-geen-zin-in-hobbel’ te drukken. 

In de workshop vertel ik hoe en met welke opdrachten ik dat probeer te doen.  Ik laat resultaten van mijn leerlingen zien en lezen. 

Je gaat zelf aan de slag met verschillende opdrachten om te ontdekken of er eentje tussen zit die ook voor jou en jouw leerlingen werkt. Aan het eind bespreken we of poëzie wel of niet beoordeeld moet worden en vertel ik hoe dat op onze school gaat.