Resultaten Taal als Basis

Taal als Basis (voor leren) (1)

Lezen en schrijven is overal op school. In de meeste vakken wordt kennis verworven via taal en kennis gedeeld via taal. Daarom is het leren informatie te verwerven uit teksten van allerlei soort en die opgedane kennis te delen via teksten van allerlei soort zo belangrijk. Bij alle schoolvakken. De resultaten voor alle schoolvakken verbeteren met eenvoudige ingrepen in de didactiek. Alleen al weten hoe lees- en onthoudprocessen verlopen helpt al. Weten hoe je die processen kunt beïnvloeden is dan de tweede stap.

Met vier vakdidactici zette WODN met subsidie van Levende Talen Nederlands en het Ministerie en project op met docenten Nederlands en andere vakken o onderwijsleermateriaal te maken, uit te proberen en om te zetten in workshops voor collega’s. In 23-24 werkte dit team op drie scholen een jaar lang om een schoolgericht traject op maat uit te voeren, met inbreng van de praktijkexperts, en wetenschappers. In 24-25 zijn er weer twee scholen die met het Taal als Basis (voor leren) aan de slag gaan. Zie voor de samenstelling van het team, en de mogelijkheden voor scholgerichte scholing en bijdragen aan scholingsdagen met workshops: https://didactieknederlands.nl/taal-als-basis-2/

Taal als basis (voor leren) (2)

Per 1 augustus name het Taal-als-Basisteam afscheid van Noortje Hemmen, die het project met verve leidde. Noortje gaat zich richten op een onderzoeksvoorstel om de leesdidactiek op lerarenopleidingen te verbeteren. De WODN/LTN  dankt Noortje voor de stimulerende manier waarop zij het project leidde, en voor haar bijdragen aan de scholingen in Winschoten en Uithoorn.

Tegelijkertijd breidde het team uit: Yke Meindersma (VU, Amsterdam), een ervaren vakdidactica, coach en nascholer voegde zich bij het team. Welkom, Yke!

Taal als basis voor leren (3)

Wat deed het Taal-als-Basis-team in 2023/2024?

  • Workshops op scholen: door onze docent experts en didactici
  1. Jolanda van der Ven op het Ichthus College in Kampen (Samen motiverende leeslessen ontwerpen)
  2. Benny Sprangers en Marga van Gils op het Geert Groote College in Amsterdam (Werken met de LEES-kaarten)
  3. Jacquelien Kool op ALASCA in Amsterdam (online) (Als je begrijpt wat ik bedoel)
  4. Jacquelien Kool op het Herbert Vissers College in Nieuw-Vennep, via Alfagammapartners (Als je begrijpt wat ik bedoel)
  5. Anita Smits en Remco Menke op het Dollard College in Winschoten (online) (Vakoverstijgend leren argumenteren)
  6. Heleen Vellekoop op het Vakcollege Thamen in Uithoorn (Wijs worden van fictie)
  7. Noortje Hemmen op het Dollard College in Winschoten (Taalbewust(er) lesgeven)
  • Congresbijdragen:
  1. Jacquelien Kool en Leonie Goutier op de HSN: “Als je begrijpt wat ik bedoel”. De PISA-begripsprocessen als onderwijs- en toetsmethode.
  2. Jolanda van der Ven en Melanie Philips op de HSN: Samen aan de slag: één lijn voor leesvaardigheid
  3. Anita Smits en Remco Menke op de ResearchEd in Laren: Vakoverstijgend leren argumenteren
  4. Dorus Strootman op de ResearchEd in Laren: Fictie lezen bij Nederlands en Geschiedenis
  5. Noortje Hemmen op de ResearchEd in Laren: Taal als basis op jouw school
  6. Heleen Vellekoop op de Implementatieconferentie van de Taalunie
  7. Noortje Hemmen op het wetenschappelijk congres van Stichting Lezen (panelgesprek)
  8. Anita Smits en Remco Menke op het schoolbrede congres op het Dollard College in Winschoten
  9. Heleen Vellekoop op het schoolbrede congres op het Dollard College in Winschoten (Wijs worden van fictie)

 

  • Publicaties:
  1. Jacquelien Kool en Leonie Goutier: in de 36e HSN-bundel
  2. Jolanda van der Ven en Melanie Philips: in de 36e HSN-bundel
  3. Noortje Hemmen en Heleen Vellekoop: in LTM
  4. Noortje Hemmen: in de bundel van Stichting Lezen (te verschijnen)
  5. Heleen Vellekoop: in het magazine van de Implementatieconferentie
  • Twee webinars georganiseerd:
  1. Begrijpen wat er staat. Wat gebeurt er in het hoofd van een lezer en wat kan er misgaan?

https://www.youtube.com/watch?v=trx2HluAu-U&ab_channel=GertRijlaarsdam met bijdragen van Anne Helder, Remco Menke en Noortje Hemmen

  1. Taal als basis voor leren. Hoe kun je leerlingen helpen om beter te begrijpen?

https://www.youtube.com/watch?v=6InP4MvTf6Q&ab_channel=WODNvideo%27s met bijdragen van Gert Rijlaarsdam, Jolanda van der Ven en Heleen Vellekoop

  • Drie schoolspecifieke trajecten uitgevoerd, met elk hun eigen opbrengsten:
  1. Dollard College (onder begeleiding van Heleen Vellekoop en Noortje Hemmen)
    1. Onderzoeksinstrument naar taalgericht lesgeven + handleiding taalgericht lesgeven voor exacte vakken
    2. Leerlijn leesmotivatie vmbo & havo/vwo bij Engels (digitaal)
    3. Lessenreeks vakoverstijgend fictie lezen bij Nederlands en Geschiedenis
    4. Vakoverstijgend project voor klas 1 rond verhalen uit de oorlog
  2. Vakcollege Thamen (onder begeleiding van Noortje Hemmen)
    1. Lessenreeks fictie (leesmotivatie) voor leerjaar 1 en leerjaar 2
    2. Toets fictie (leesmotivatie) leerjaar 1 en leerjaar 2
    3. Aanzet voor een doorlopende leerlijn van jaar 1 naar jaar 4.
  • ALASCA (onder begeleiding van Sonja van Overmeeren en Noortje Hemmen)
  1. Lessenreeks diep lezen rondom het thema schuld (Marjolein Feddema)
  • Ontwikkelactiviteiten:
  1. Traject praktijkgericht ontwerponderzoek (afgerond) – Femke Meesters in samenwerking met Noortje Hemmen
  2. Workshop Vakoverstijgend lezen met de LEES-kaarten (afgerond) – Benny Sprangers en Marga van Gils onder begeleiding van Noortje Hemmen
  3. Workshop Lees je “rijk“ bij economie én bij Nederlands (try-out voor de zomer, afronding na de zomer) – Maja van Hasselt onder begeleiding van Noortje Hemmen.