Winnaars profielwerkstukwedstrijd 2022

Levende Talen Nederlands bekroont profielwerkstukken over kinderboeken

De profielwerkstukwedstrijd 2022 van Levende Talen Nederlands is gewonnen door leerlingen van het Sondervick College (Veldhoven) en Regius College (Schagen). 

HAVO: Daniëlle de Boer & Jil Mandemaker – Hoe schrijf je een kinderboek?
Begeleid door: Gerbrig van Brug (Regius College, Schagen)

Is er een ‘formule’ voor het schrijven van een kinderboek? Daniëlle en Jil beantwoorden die vraag vol enthousiasme door bestaande kinderenboeken te analyseren en schrijvers en een redacteur te interviewen. Het resultaat: een leidraad voor een goed kinderboek, inhoudelijk én taaltechnisch. Daarbij brengen ze ook nauwkeurig de ontwikkeling, totstandkoming en relevantie van AVI-niveaus in kaart. De leidraad die ze opstellen brengen ze vervolgens op knappe wijze zelf in de praktijk door twee kinderboeken te schrijven. Het profielwerkstuk is voor Daniëlle en Jil een stimulans geweest om vaker te gaan schrijven. Hopelijk kunnen zij met hun bevlogenheid ook andere jongeren inspireren!

Download het volledige profielwerkstuk van Daniëlle & Jil

Foto van de trotse winnaars!

(links: Daniëlle de Boer, midden: docent Gerbrig van Brug, rechts: Jil Mandemaker)

Op zaterdag 9 juli waren Daniëlle en Jil te gast bij het Radio-1-programma De Taalstaat om bij presentator Frits Spits te vertellen over hun onderzoek. Het fragment is hier terug te beluisteren:

Taalnieuws uit De Taalstaat: Winnaars Profielwerkstuk Nederlands van het Jaar | NPO Radio 1

 

 

 

VWO: Daan Croonen & Julius Thijssens – Een kinderboek schrijven over het proces van de ziekte ALS
Begeleid door: Linda de Schrevel & Araya van Leuken (Sondervick College, Veldhoven)

Hoe kun je een begrijpelijk kinderboek schrijven over de ziekte ALS? Daan & Julius hebben in hun profielwerkstuk een bijzondere prestatie geleverd door dit te onderzoeken en vervolgens zelf waar te maken. Ze laten zien hoe ‘gezondheidstaal’ een waardevol instrument kan zijn in de omgang met een ernstige ziekte: een prachtige integratie van taal- en vakonderwijs. Met het bedenken van een narratief rondom ALS begeven zij zich op een interdisciplinair terrein van slecht-nieuwsgesprekken, begrijpelijke taal, en de relatie tussen (voor)lezen, sociaal begrip en empathie. Mede vanwege hun persoonlijke betrokkenheid bij het onderwerp is het resultaat een ontroerend én inspirerend werkstuk.

Download het volledige profielwerkstuk van Daan & Julius

Foto van de trotse winnaars!

(links: Julius Thijssens, midden: docent Linda de Schrevel, rechts: Daan Croonen)

Als onderdeel van hun eindexamen schrijven middelbare scholieren een profielwerkstuk. Levende Talen Nederlands, in samenwerking met de Internationale Vereniging voor Neerlandistiek, reikt jaarlijks prijzen uit aan de beste werkstukken binnen het vak Nederlands. De docentenvereniging wil hiermee onderzoek naar de Nederlandse taal en literatuur op school bevorderen.