Maatschappelijk relevante werkstukken winnen profielwerkstukprijs Levende Talen Nederlands
Actuele discussies zijn niet ver weg bij de prijswinnaars van de profielwerkstukwedstrijd van lerarenvereniging Levende Talen Nederlands. Leerlingen van het Herman Wesselink College in Amstelveen wonnen de prijs voor het beste havo-werkstuk met een onderzoek naar onderwijs in Nederlands als tweede taal. Vwo-leerlingen van De Passie uit Utrecht verrasten de jury aangenaam met een werkstuk over stereotypering en racisme in zendingsboekjes.
HAVO: Sanne Rijgersberg & Rebecca van rijn – Nederlands als tweede taal: hoe leren vluchtelingen de Nederlandse taal?
Begeleid door: E. Hoekstra (Herman Wesselink College, Amstelveen)
“Hoe leren vluchtelingen de Nederlandse taal?” Sanne Rijgersberg en Rebecca van Rijn gingen op zoek naar het antwoord op deze actuele vraag in hun winnende havo-werkstuk. Hiervoor bezochten ze internationale schakelklassen, namen ze mondelinge enquêtes af bij NT2-leerlingen en interviewden ze ervaringsdeskundigen die NT2-onderwijs verzorgen. Ondanks dat een volledig antwoord op de onderzoeksvraag nog uitblijft, laten Sanne en Rebecca in hun werkstuk zien hoe veelomvattend het tweedetaalleerproces is. Ook adviseren ze hun eigen school om ‘NT2-buddies’ in te zetten. Daarmee geven ze niet alleen blijk van maatschappelijke betrokkenheid, maar stippen ze ook een onderwerp aan dat meer aandacht verdient in het schoolvak Nederlands om taalbewustzijn te vergroten.
Download het volledige profielwerkstuk van Sanne & Rebecca
Foto van de trotse winnaars (en een mooie taartfoto)!
(links: Sanne Rijgersberg, midden: docent Esther Hoekstra, rechts: Rebecca van Rijn)
VWO: Joëlle van Dam & Bente Smits – Stereotypering en racisme in zendingsboekjes uit de twintigste eeuw
Begeleid door: Marjon ter Harmsel (De Passie, Utrecht)
In hun werkstuk over stereotypering en racisme in zendingsboekjes uit de twintigste eeuw snijden vwo-leerlingen Joëlle van Dam en Bente Smits een origineel en maatschappelijk relevant thema aan. Ze analyseren op doordachte wijze twee tijdsperiodes aan de hand van nauwkeurig geselecteerd bronmateriaal. Het werkstuk is zeer goed gestructureerd, de onderzoeksvraag is helder en de tekst is prettig leesbaar. Het onderzoek blinkt bovendien uit op methodologisch vlak. Joëlle en Bente combineren een kwalitatieve analyse van close reading met kwantitatieve computationele technieken. Daarbij reflecteren ze ook op de beperkingen van beide methoden. Dit werkstuk ademt kritisch denkvermogen én veelbelovend onderzoekstalent!
Download het volledige profielwerkstuk van Joëlle & Bente
Foto van de trotse winnaars!
(links: Bente Smits, midden: Joëlle van Dam, rechts: docent Marjon ter Harmsel)
Als onderdeel van hun eindexamen schrijven middelbare scholieren een profielwerkstuk. Levende Talen Nederlands, in samenwerking met de Internationale Vereniging voor Neerlandistiek, reikt jaarlijks prijzen uit aan de beste werkstukken binnen het vak Nederlands. De docentenvereniging wil hiermee onderzoek naar de Nederlandse taal en literatuur op school bevorderen.